اجرای طرح مانور زلزله

در روز سه شنبه مورخ 8 آذر ماه 1402 ، با توجه به فرارسیدن ۸ آذر روز اجرای مانور زلزله در دبیرستان متوسطه اول پسرانه امام حسین (ع) واحد۳ مانور زلزله اجرا شد و دانش آموزان با انواع پناه گیری در زلزله آشنا شدند.انجام مانور زلزله و ايمني يکي از راه هاي کاهش تلفات به هنگام وقوع زلزله مي باشد بطوري که بعضي از کشورهاي پيشرفته مانند ژاپن ماهانه اين مانور را در مدارس خود برگزار مي نمايند.

تجارب زلزله هاي گذشته مبيّن آن است که دانش آموزان يکـي از آسيب پذيرتريــن قشرهاي جامعـه محسوب مي شوند و چنانچه زلزله اي در ساعات حضور آنان در مدرسه رخ دهد و آمادگيهاي لازم جهت رويارويي با آن را نداشته باشند، بي شک تلفات غيرقابل جبران خواهد بود؛ لذا، چنانچه برنامه ريزي در راستاي افزايش سطح آگاهـي و دانش اين قشــر عميق تر باشـد بازتاب آن در سطح جامعه ملموس تر خواهد بود و دستيابي به توسعه پايدار و رسيدن به هدف نهايي که ساختن کشوري ايمن است ميسّر خواهد گرديد. از آنجا که دانش آموزان در برخي از کتب درسي با مباني مقابلــه با زلزله و ايمنــي در برابـر آن به صورت تئــوري آشنا مي شوند، ضروري است با اجراي آموخته هاي خود راهکارهاي عملي مقابله با زلزله را هم فرا گيرند.

حسن اجراي مانور نقش مهمي در ايجاد آمادگيهاي لازم در جهت انجام عکس العملهاي صحيح و سريع در برابر زلزله ايفا مي نمايد که نتايج حاصل از آن موجب کاهش تلفات ناشي از زلزله مي شود. يکي ديگـر از اهداف اين مانـور برانگيختـن حس کنجکاوي در بين دانش آموزان به عنوان آينده سازان جامعه براي ايمن سازي کشور است. آنچـه که هميشـه به عنوان يک پيام در مانـور مطرح بوده و هست، جمله”دانش آموزان عزيز بياموزيد و به ديگران آموزش دهيد” است که نهايتاً دانش آموزان با انتقال آموخته هايشان مي توانند موجب مشارکت بيشتر خانواده ها در اين امر باشند.

اهداف مانور زلزله عبارتند از:

1. کاهش تلفات و خسارات ناشي از زلزله.

2. افزايش آگاهي دانش آموزان در مورد زلزله.

3. ايجاد آمادگي براي انجام واکنشهاي صحيح و سريع در برابر زلزله.

4. برانگيختن حس کنجکاوي دانش اموزان به عنوان آينده سازان کشور.

5. ايجاد فرهنگ ايمني در برابر زلزله.


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20